Giulia Piredda
Giulia Piredda is a temporary researcher (Rtd A) at the IUSS Center for Neurocognition, Epistemology and theoretical Syntax. Her primary research interests are in the philosophy of mind and philosophy of language, with special reference to the development of situated, embodied and extended views of the mind. Her main current research project at IUSS deals with potential implementations of the extended mind approach in other domains, such as neuroethics, pedagogy and philosophy of medicine. She graduated in Philosophy at the University of Rome La Sapienza (2003), where she also defended her PhD in Philosophy (2007). She has been Associate Post-doc at Institut Jean Nicod in Paris (2007-2008) and then a two-year research fellow at the University of Cagliari (2010-2012), where she held several teaching positions in Philosophy of Language and in Pedagogy (2010-2013).
Selected publications
Books
  • Piredda G. , G. Origgi (2016) Filosofia. Pixel, Egea, Milano
  • Piredda G. , E. Gola (2016) Natural born pedagogy. Approcci filosofici e sperimentali alla pedagogia digitale. Guerini Editore, Milano
  • Di Francesco M. , G. Piredda (2012) La mente estesa. Mondadori Università, Milano
Papers
  • Piredda G. (2021) Affettività situata. Aphex
  • Piredda G. (2020) Oggetti personali ed emozioni: il caso degli artefatti affettivi. Rivista Italiana di Filosofia del Linguaggio
  • Piredda G., M. Di Francesco (2020) Overcoming the past-endorsement criterion: towards a transparency-based mark of the mental. Frontiers in Psychology, 11, 1278
  • Piredda G. (2019) What is an affective artifact? A further development in situated affectivity. Phenomenology and the Cognitive Sciences
  • Piredda G., L. Candiotto (2019) The affectively extended self: a pragmatist approach. Humana.Mente Journal of Philosophical Studies
  • Piredda G. (2017) Identità personale e mente estesa. M. Marraffa (a cura di). L’identità personale. Istituto di studi germanici, Roma
  • Piredda G. (2017) The mark of the cognitive and the coupling-constitution fallacy. A defense of the extended mind hypothesis. Frontiers in Psychology, 8:2061
  • Piredda G. (2016) L’ipotesi della mente estesa: antropologia del cyborg naturale. Rivista di Filosofia e Psicologia, vol. 6, 1, pp. 83-95
  • Piredda G. (2016) Epistemologia dell’educazione e filosofia della mente. Natural born pedagogy, Guerini Editore, Milano
  • Piredda G., E. Gola (2016) Mente estesa e valutazione. Natural born pedagogy, Guerini Editore, Milano
  • Piredda G., E. Gola (2015) Mente estesa e apprendimento digitale: considerazioni epistemologiche sul processo di valutazione. “Education 2.0: esperienze, riflessioni, scenari”, a cura di Paolo Calidoni e Clementina Casula, CUEC editrice, pp. 457-481
  • Di Francesco M., G. Piredda (2012) Mente estesa. Un bilancio critico. Sistemi Intelligenti, Target paper: La mente estesa, a cura di Massimo Marraffa e Remo Pareschi XXIV, n. 1, 2012, pp. 11-31
  • Piredda G., E. Gola (2012) La mente e gli artefatti tecnologici: un caso di studio. “Reti”
  • Piredda G., M. Di Francesco (2011) La mente estesa. Manuale di scienze cognitive, a cura di M. Marraffa e A. Paternoster, Carocci
  • Piredda G. (2010) “The whys and hows of extended mind”. New Essays in Logic and Philosophy of Science, College Publications, London
  • Piredda G. (2009) “Pragmatica, teoria della mente e pertinenza”. in Gambarara D. (a cura di), Origine e sviluppo del linguaggio, fra teoria e storia, Aracne Editrice
  • Piredda G. (2006) “Individualismo modularista versus anti-individualismo dinamicista”. L’architettura della mente. Saggi sulla teoria della modularità, a cura di Francesco Ferretti e Massimo Marraffa, Abramo Editore
  • Marraffa M., G. Piredda (2003) “La cognizione incorporata e situata”. “Nuove Tendenze della Psicologia”